Logo uczelni
Local cover image
Local cover image
Amazon cover image
Image from Amazon.com
Image from Google Jackets

Psychologia rozwoju człowieka. [T. 1], Zagadnienia ogólne / Maria Przetacznik-Gierowska, Maria Tyszkowa.

By: Przetacznik-Gierowska, Maria, (1920-1995)Contributor(s): Tyszkowa, Maria, (1932-1993) | Wydawnictwo Naukowe PWN [pbl]Material type: TextTextPublication details: Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2014. Edition: Wyd. 5 - 2 dodrDescription: 276 s. : il. ; 24 cmContent type: Tekst Media type: Bez urządzenia pośredniczącego Carrier type: WoluminISBN: 9788301141523; 9788301159061Subject(s): Psychologia rozwojowaGenre/Form: PodręcznikOnline resources: Spis treści
Contents:
Maria Przetacznik-Gierowska, Maria Tyszkowa – Psychologia rozwoju człowieka. T. 1 Rozdział 1. Kształtowanie się psychologii rozwojowej jako nauki (oprac. Maria Przetacznik-Gierowska) 9 1.1. Wczesne idee rozwoju psychicznego. Prekursorzy 9 1.2. Psychologia rozwojowa na przełomie XIX i XX wieku 13 1.3. Psychologia rozwojowa w XX wieku 20 Rozdział 2. Przedmiot, problemy i zadania współczesnej psychologii rozwoju człowieka (oprac. Maria Tyszkowa) 29 2.1. Przedmiot badań psychologii rozwoju człowieka 29 2.2. Główne działy psychologii rozwojowej 32 2.3. Stosunek psychologii rozwojowej do innych dyscyplin psychologii i jej miejsce wśród innych nauk 33 2.4. Podstawowe problemy współczesnej psychologii rozwoju człowieka 37 2.5. Podstawowe zadania współczesnej psychologii rozwoju człowieka 41 Rozdział 3. Pojęcie rozwoju i zmiany rozwojowej (oprac. Maria Tyszkowa) 45 3.1. Pojęcie rozwoju i jego geneza 45 3.2. Pojęcie rozwoju psychicznego i sposoby jego ujmowania 47 3.3. Pojęcie zmiany rozwojowej 49 3.4. Rodzaje zmian rozwojowych 52 3.4.1. Rozwojowe zmiany ontogenetyczne 52 3.4.2. Geneza aktualna lub mikrogeneza 54 3.4.3. Zmiany ilościowe i jakościowe 54 3.4.4. Zmiany intraindywidualne i interindywidualne 56 Rozdział 4. Zasady i prawidłowości psychicznego rozwoju człowieka (oprac. Maria Przetacznik-Gierowska) 57 4.1. Czynniki rozwoju psychicznego 57 4.2. Mechanizmy zmian rozwojowych 63 4.3. Dojrzewanie – uczenie się – socjalizacja 64 4.4. Rozwój psychiczny jako proces wypełniania zadań życiowych 67 4.5. Nabywanie wczesnych doświadczeń. Okresy sensytywne i krytyczne 68 4.6. Zdarzenia życiowe a kryzysy w rozwoju człowieka 73 4.6.1. Klasyfikacja i modele zdarzeń życiowych 73 4.6.2. Pojęcie kryzysu w rozwoju człowieka 80 Rozdział 5. Ekologiczne uwarunkowania rozwoju psychicznego człowieka (oprac. Maria Tyszkowa i Maria Przetacznik-Gierowska) 85 5.1. Ewolucja pojęcia środowisko 85 5.2. Środowisko z perspektywy interakcyjnej 88 5.3. Ekologiczna interpretacja rozwoju psychicznego człowieka 91 5.4. Aktywność w środowisku, doświadczenie i rozwój: o nowy paradygmat badań psychologiczno-rozwojowych 96 Rozdział 6. Rola kultury w rozwoju psychicznym jednostki (oprac. Maria Tyszkowa) 102 6.1. Kultura jako składnik i czynnik organizujący środowisko człowieka 102 6.2. Rola czynników kulturowych w rozwoju psychicznym jednostki 103 6.3. Kultura symboliczna, wartości i rozwój jednostki 105 Rozdział 7. Jednostka a rodzina: interakcje, stosunki, rozwój (oprac. Maria Tyszkowa) 124 7.1. Rodzinne uwarunkowania rozwoju osobowości jednostki 124 7.2. Założenia wyjściowe badań nad rodziną 129 7.3. Paradygmat teoretyczny badań nad związkiem między rodziną, jej funkcjonowaniem i rozwojem a jednostką i jej rozwojem indywidualnym 131 7.4. Rozwój psychiczny jednostki w rodzinie 136 7.5. Doświadczenie i jego rola w procesach rozwoju psychicznego jednostki 139 7.6. Stosunki międzyosobowe, społeczne role rodzinne i pozycje zajmowane w rodzinie a rozwój jednostki 146 7.7. Wpływ rozwoju jednostki na funkcjonowanie rodziny 149 Rozdział 8. Zmiany rozwojowe aktywności i działalności jednostki (oprac. Maria Przetacznik-Gierowska) 151 8.1. Aktywność jako podstawa i skutek zmian rozwojowych psychiki w różnych fazach życia 151 8.2. Charakterystyka struktury czynności 152 8.3. Dawne i współczesne poglądy na zabawę 155 8.3.1. Klasyczne teorie zabawy 156 8.3.2. Koncepcje psychoanalityczne, poznawcze i kulturalno-społeczne 157 8.3.3. Nowe poglądy na zabawy dzieci 161 8.4. Ogólna charakterystyka zabawy 163 8.4.1. Prawidłowości rozwojowe w zabawach dzieci 166 8.5. Twórczość dziecka 175 8.5.1. Twórczość plastyczna 179 8.5.2. Twórcza aktywność językowa 183 Rozdział 9. Wybrane koncepcje i teorie rozwoju psychicznego człowieka (oprac. Maria Tyszkowa i Maria Przetacznik-Gierowska) 189 9.1. Podstawowe kierunki teoretyczne w wyjaśnianiu rozwoju psychicznego 189 9.2. Teorie psychoanalityczne i modele rozwoju człowieka 193 9.3. Behawiorystyczne teorie rozwoju 200 9.4. Teorie poznawcze rozwoju 203 9.5. Kierunek kulturowo-historyczny w psychologii rozwojowej 206 9.6. Dialektyczne koncepcje rozwoju 211 9.7. Kompleksowe modele i koncepcje rozwoju 212 9.8. Nowsze koncepcje i modele rozwoju indywidualnego w ciągu życia w psychologii polskiej 214 Rozdział 10. Periodyzacja rozwoju psychicznego (oprac. Maria Przetacznik-Gierowska) 222 10.1. Problem stadialności rozwoju psychicznego 222 10.2. Problem ciągłości/nieciągłości rozwoju psychicznego 224 10.3. Tempo i rytm rozwoju. Pojęcia akceleracji i retardacji 227 10.4. Wybrane systemy periodyzacji rozwoju 231 10.5. Podsumowanie 238 Rozdział 11. Metodologiczne problemy badania procesów rozwoju (oprac. Maria Przetacznik-Gierowska) 240 11.1. Dymensjonalizacja procesów rozwoju dla celów badawczych 240 11.2. Podstawowe podejścia badawcze 242 11.2.1 Podejście synchroniczne i diachroniczno-funkcjonalne 242 11.2.2. Podejście transwersalne i longitudinalne 243 11.2.3. Analiza sekwencyjna 244 11.3. Podstawowe metody badań, narzędzia diagnozy stanu i perspektyw rozwojowych jednostki 247 11.4. Problemy etyczne badań nad rozwojem psychicznym człowieka 250 Bibliografia 252
Tags from this library: No tags from this library for this title. Log in to add tags.
Star ratings
    Average rating: 0.0 (0 votes)

Bibliogr. s. 252-267. Indeksy.


Maria Przetacznik-Gierowska, Maria Tyszkowa – Psychologia rozwoju człowieka. T. 1
Rozdział 1. Kształtowanie się psychologii rozwojowej jako nauki (oprac. Maria
Przetacznik-Gierowska) 9
1.1. Wczesne idee rozwoju psychicznego. Prekursorzy 9
1.2. Psychologia rozwojowa na przełomie XIX i XX wieku 13
1.3. Psychologia rozwojowa w XX wieku 20
Rozdział 2. Przedmiot, problemy i zadania współczesnej psychologii rozwoju człowieka
(oprac. Maria Tyszkowa) 29
2.1. Przedmiot badań psychologii rozwoju człowieka 29
2.2. Główne działy psychologii rozwojowej 32
2.3. Stosunek psychologii rozwojowej do innych dyscyplin psychologii i jej miejsce
wśród innych nauk 33
2.4. Podstawowe problemy współczesnej psychologii rozwoju człowieka 37
2.5. Podstawowe zadania współczesnej psychologii rozwoju człowieka 41
Rozdział 3. Pojęcie rozwoju i zmiany rozwojowej (oprac. Maria Tyszkowa) 45
3.1. Pojęcie rozwoju i jego geneza 45
3.2. Pojęcie rozwoju psychicznego i sposoby jego ujmowania 47
3.3. Pojęcie zmiany rozwojowej 49
3.4. Rodzaje zmian rozwojowych 52
3.4.1. Rozwojowe zmiany ontogenetyczne 52
3.4.2. Geneza aktualna lub mikrogeneza 54
3.4.3. Zmiany ilościowe i jakościowe 54
3.4.4. Zmiany intraindywidualne i interindywidualne 56
Rozdział 4. Zasady i prawidłowości psychicznego rozwoju człowieka (oprac. Maria
Przetacznik-Gierowska) 57
4.1. Czynniki rozwoju psychicznego 57
4.2. Mechanizmy zmian rozwojowych 63
4.3. Dojrzewanie – uczenie się – socjalizacja 64
4.4. Rozwój psychiczny jako proces wypełniania zadań życiowych 67
4.5. Nabywanie wczesnych doświadczeń. Okresy sensytywne i krytyczne 68
4.6. Zdarzenia życiowe a kryzysy w rozwoju człowieka 73
4.6.1. Klasyfikacja i modele zdarzeń życiowych 73
4.6.2. Pojęcie kryzysu w rozwoju człowieka 80
Rozdział 5. Ekologiczne uwarunkowania rozwoju psychicznego człowieka (oprac. Maria
Tyszkowa i Maria Przetacznik-Gierowska) 85
5.1. Ewolucja pojęcia środowisko 85
5.2. Środowisko z perspektywy interakcyjnej 88
5.3. Ekologiczna interpretacja rozwoju psychicznego człowieka 91
5.4. Aktywność w środowisku, doświadczenie i rozwój: o nowy paradygmat badań
psychologiczno-rozwojowych 96
Rozdział 6. Rola kultury w rozwoju psychicznym jednostki (oprac. Maria Tyszkowa) 102
6.1. Kultura jako składnik i czynnik organizujący środowisko człowieka 102
6.2. Rola czynników kulturowych w rozwoju psychicznym jednostki 103
6.3. Kultura symboliczna, wartości i rozwój jednostki 105
Rozdział 7. Jednostka a rodzina: interakcje, stosunki, rozwój (oprac. Maria
Tyszkowa) 124
7.1. Rodzinne uwarunkowania rozwoju osobowości jednostki 124
7.2. Założenia wyjściowe badań nad rodziną 129
7.3. Paradygmat teoretyczny badań nad związkiem między rodziną, jej
funkcjonowaniem i rozwojem a jednostką i jej rozwojem indywidualnym 131
7.4. Rozwój psychiczny jednostki w rodzinie 136
7.5. Doświadczenie i jego rola w procesach rozwoju psychicznego jednostki 139
7.6. Stosunki międzyosobowe, społeczne role rodzinne i pozycje zajmowane w rodzinie
a rozwój jednostki 146
7.7. Wpływ rozwoju jednostki na funkcjonowanie rodziny 149
Rozdział 8. Zmiany rozwojowe aktywności i działalności jednostki (oprac. Maria
Przetacznik-Gierowska) 151
8.1. Aktywność jako podstawa i skutek zmian rozwojowych psychiki w różnych fazach
życia 151
8.2. Charakterystyka struktury czynności 152
8.3. Dawne i współczesne poglądy na zabawę 155
8.3.1. Klasyczne teorie zabawy 156
8.3.2. Koncepcje psychoanalityczne, poznawcze i kulturalno-społeczne 157
8.3.3. Nowe poglądy na zabawy dzieci 161
8.4. Ogólna charakterystyka zabawy 163
8.4.1. Prawidłowości rozwojowe w zabawach dzieci 166
8.5. Twórczość dziecka 175
8.5.1. Twórczość plastyczna 179
8.5.2. Twórcza aktywność językowa 183
Rozdział 9. Wybrane koncepcje i teorie rozwoju psychicznego człowieka (oprac. Maria
Tyszkowa i Maria Przetacznik-Gierowska) 189
9.1. Podstawowe kierunki teoretyczne w wyjaśnianiu rozwoju psychicznego 189
9.2. Teorie psychoanalityczne i modele rozwoju człowieka 193
9.3. Behawiorystyczne teorie rozwoju 200
9.4. Teorie poznawcze rozwoju 203
9.5. Kierunek kulturowo-historyczny w psychologii rozwojowej 206
9.6. Dialektyczne koncepcje rozwoju 211
9.7. Kompleksowe modele i koncepcje rozwoju 212
9.8. Nowsze koncepcje i modele rozwoju indywidualnego w ciągu życia w psychologii
polskiej 214
Rozdział 10. Periodyzacja rozwoju psychicznego (oprac. Maria
Przetacznik-Gierowska) 222
10.1. Problem stadialności rozwoju psychicznego 222
10.2. Problem ciągłości/nieciągłości rozwoju psychicznego 224
10.3. Tempo i rytm rozwoju. Pojęcia akceleracji i retardacji 227
10.4. Wybrane systemy periodyzacji rozwoju 231
10.5. Podsumowanie 238
Rozdział 11. Metodologiczne problemy badania procesów rozwoju (oprac. Maria
Przetacznik-Gierowska) 240
11.1. Dymensjonalizacja procesów rozwoju dla celów badawczych 240
11.2. Podstawowe podejścia badawcze 242
11.2.1 Podejście synchroniczne i diachroniczno-funkcjonalne 242
11.2.2. Podejście transwersalne i longitudinalne 243
11.2.3. Analiza sekwencyjna 244
11.3. Podstawowe metody badań, narzędzia diagnozy stanu i perspektyw rozwojowych
jednostki 247
11.4. Problemy etyczne badań nad rozwojem psychicznym człowieka 250
Bibliografia 252

Click on an image to view it in the image viewer

Local cover image

Powered by Koha