000 05257nam a2200481 i 4500
001 991053129616605066
003 WAŁB 007
005 20250226081451.0
008 241230s2024 pl aco f |001 0 pol c
009 b1000005993769
015 _aUWD 2024/40409
020 _a9788301239213
_q(oprawa miękka)
035 _a(PL)b1000005993769
035 _a(EXLNZ-48OMNIS_NETWORK)9914574590605606
040 _aWA N
_cWA N
_dWA N
_dLUBL U
_dKR U
_dOLSZT 003
_dGD U
_dWA N
_dLUBL KUL
046 _k2024
080 _a37.091.3
080 _a37.01
080 _a(075.8)
245 0 0 _aDydaktyka i jej paradygmaty :
_bróżnorodne światy szkoły /
_credakcja naukowa Dorota Klus-Stańska.
246 3 0 _aRóżnorodne światy szkoły
250 _aWydanie pierwsze.
260 _aWarszawa :
_bPWN,
_c2024
300 _aXVIII, 401 stron :
_bfotografie, ilustracje, portrety ;
_c24 cm.
336 _aTekst
_btxt
_2rdacontent
337 _aBez urządzenia pośredniczącego
_bn
_2rdamedia
338 _aWolumin
_bnc
_2rdacarrier
380 _aKsiążki
380 _aPublikacje dydaktyczne
380 _aPublikacje naukowe
504 _aBibliografie, netografie, wykazy aktów prawnych przy pracach. Indeks.
505 _aWprowadzenie o tym, dlaczego i jak powstała ta książka. Porozmawiajmy raz jeszcze o paradygmatach VII Rozdział 1. Wiedza w szkole, Dorota Klus-Stańska 1 1.1. Dydaktyka metody versus dydaktyka wiedzy 3 1.2. Trzy podejścia do natury wiedzy i jej struktury – w poszukiwaniu metafor i definicji 20 1.3. Typologie wiedzy 30 Bibliografia 61 Rozdział 2. Nauczyciele. Sposoby bycia w świecie nauczania, Bogusława Dorota Gołębniak 67 2.1. Nauczanie osadzone w paradygmatach obiektywistycznych 68 2.2. Nauczanie w paradygmatach interpretatywno-konstruktywistycznych 75 2.3. Nauczanie transformatywne 93 Bibliografia 113 Rozdział 3. Przestrzeń i rzeczy jako środowisko uczenia się, Jolanta Kruk 121 3.1. Przestrzeń, środowisko i miejsca uczenia się 121 3.2. Paradygmaty dydaktyczne jako podstawa dla modeli organizowania przestrzeni uczenia się 125 3.3. Rzeczy uczące a zasada poglądowości. Środki dydaktyczne i „otwarte” przedmioty uczenia się 132 3.4. Szkoła i klasa jako przestrzeń uczenia się 135 3.5. Descholaryzacja i ruch open space z perspektywy transformatywnej 137 3.6. Rozszerzenie i usieciowienie środowiska uczenia się 141 3.7. Różnorodność oraz zmienność środowisk edukacyjnych i „nieoczywiste” miejsca edukacji 144 3.8. Podsumowanie 147 Bibliografia 148 Rozdział 4. Czas i dydaktyka, Maria Groenwald 151 4.1. Czas w dydaktykach obiektywistycznych 154 4.2. Czas w dydaktykach nieobiektywistycznych 164 4.3. Podsumowanie 174 Bibliografia 175 Rozdział 5. Komunikacja w szkole, Agnieszka Nowak-Łojewska 179 5.1. Teorie języka 181 5.2. Paradygmaty dydaktyki a komunikacja 187 5.3. Podsumowanie 208 Bibliografia 209 Rozdział 6. Ocenianie szkolne w granicach i na pograniczach paradygmatów, Grażyna Szyling 213 6.1. Ocenianie szkolne w paradygmatach obiektywistycznych 215 6.2. Ocenianie szkolne w paradygmatach nieobiektywistycznych 232 6.3. Koncepcje hybrydowe w ocenianiu szkolnym: w stronę kompromisowych rozwiązań praktycznych 253 6.4. Ocenianie jako uczenie się (assessment as learning): inspiracje konstruktywistyczne i rozwiązania systemowe 275 Bibliografia 282 Rozdział 7. Dydaktyczne koncepcje podręcznika, Monika Wiśniewska-Kin 289 7.1. Podręcznik w zmieniającej się szkole 289 7.2. Podręcznik jako przedmiot badań w dydaktyce 297 7.3. Modele podręcznika 298 7.4. Podręcznik pod lupą – poszukiwanie ukrytych znaczeń w podręczniku 301 7.5. Edukacja bez podręcznika (w paradygmacie transformatywnym/dydaktyce transformatywnej) 309 7.6. Podsumowanie 314 Bibliografia 315 Rozdział 8. E-podręcznik – cyfrowy następca tradycyjnego podręcznika?, Lidia Bielinis 319 8.1. Czym jest e-podręcznik? 319 8.2. E-podręcznik zorientowany obiektywistycznie 321 8.3. Zindywidualizowana postać e-podręcznika w paradygmatach interpretatywno-konstruktywistycznych 325 8.4. Szczególna postać e-podręcznika w paradygmatach transformatywnych 329 8.5. E-podręcznik – pytania o przyszłość 335 Bibliografia 338 Rozdział 9. Planowanie działalności edukacyjnej, Ewa Filipiak 341 9.1. Wprowadzenie: pojęcia i konteksty 341 9.2. Po co nauczycielom wiedza o planowaniu? 342 9.3. Planowanie jako proces podejmowania decyzji 343 9.4. Konspekt, scenariusz czy dokumentacja pedagogiczna 346 9.5. Planowanie w paradygmacie obiektywistycznym 357 9.6. Planowanie w paradygmacie interpretatywno-konstruktywistycznym 365 9.7. Planowanie w paradygmacie transformatywnym 380 9.8. Planowanie a strategia myślenia dydaktycznego 382 Bibliografia 386 Indeks nazwisk 391 O Autorkach 397
530 _aKsiążka dostępna także jako e-book.
650 7 _aNauczyciele
_2DBN
650 7 _aSzkoły
_2DBN
650 7 _aTeoria nauczania
_2DBN
655 7 _aPodręcznik
_2DBN
700 1 _aKlus-Stańska, Dorota
_eRedakcja
710 2 _aWydawnictwo Naukowe PWN
_eWydawca
_4pbl
856 4 1 _3Spis treści
_uhttps://katalog.ans.edu.pl/cgi-bin/koha/opac-retrieve-file.pl?id=d8f5e99d3709ed3b4afaa65b3dfcced9
920 _a978-83-01-23921-3 (oprawa miękka)
942 _2ddc
_c2
999 _c36808
_d36808