Logo uczelni
Local cover image
Local cover image
Amazon cover image
Image from Amazon.com
Image from Google Jackets

Dydaktyka i jej paradygmaty : różnorodne światy szkoły / redakcja naukowa Dorota Klus-Stańska.

Contributor(s): Klus-Stańska, Dorota [Redakcja] | Wydawnictwo Naukowe PWN [Wydawca]Material type: TextTextPublication details: Warszawa : PWN, 2024 Edition: Wydanie pierwszeDescription: XVIII, 401 stron : fotografie, ilustracje, portrety ; 24 cmContent type: Tekst Media type: Bez urządzenia pośredniczącego Carrier type: WoluminISBN: 9788301239213Other title: Różnorodne światy szkołySubject(s): Nauczyciele | Szkoły | Teoria nauczaniaGenre/Form: PodręcznikOnline resources: Spis treści Książka dostępna także jako e-book.
Contents:
Wprowadzenie o tym, dlaczego i jak powstała ta książka. Porozmawiajmy raz jeszcze o paradygmatach VII Rozdział 1. Wiedza w szkole, Dorota Klus-Stańska 1 1.1. Dydaktyka metody versus dydaktyka wiedzy 3 1.2. Trzy podejścia do natury wiedzy i jej struktury – w poszukiwaniu metafor i definicji 20 1.3. Typologie wiedzy 30 Bibliografia 61 Rozdział 2. Nauczyciele. Sposoby bycia w świecie nauczania, Bogusława Dorota Gołębniak 67 2.1. Nauczanie osadzone w paradygmatach obiektywistycznych 68 2.2. Nauczanie w paradygmatach interpretatywno-konstruktywistycznych 75 2.3. Nauczanie transformatywne 93 Bibliografia 113 Rozdział 3. Przestrzeń i rzeczy jako środowisko uczenia się, Jolanta Kruk 121 3.1. Przestrzeń, środowisko i miejsca uczenia się 121 3.2. Paradygmaty dydaktyczne jako podstawa dla modeli organizowania przestrzeni uczenia się 125 3.3. Rzeczy uczące a zasada poglądowości. Środki dydaktyczne i „otwarte” przedmioty uczenia się 132 3.4. Szkoła i klasa jako przestrzeń uczenia się 135 3.5. Descholaryzacja i ruch open space z perspektywy transformatywnej 137 3.6. Rozszerzenie i usieciowienie środowiska uczenia się 141 3.7. Różnorodność oraz zmienność środowisk edukacyjnych i „nieoczywiste” miejsca edukacji 144 3.8. Podsumowanie 147 Bibliografia 148 Rozdział 4. Czas i dydaktyka, Maria Groenwald 151 4.1. Czas w dydaktykach obiektywistycznych 154 4.2. Czas w dydaktykach nieobiektywistycznych 164 4.3. Podsumowanie 174 Bibliografia 175 Rozdział 5. Komunikacja w szkole, Agnieszka Nowak-Łojewska 179 5.1. Teorie języka 181 5.2. Paradygmaty dydaktyki a komunikacja 187 5.3. Podsumowanie 208 Bibliografia 209 Rozdział 6. Ocenianie szkolne w granicach i na pograniczach paradygmatów, Grażyna Szyling 213 6.1. Ocenianie szkolne w paradygmatach obiektywistycznych 215 6.2. Ocenianie szkolne w paradygmatach nieobiektywistycznych 232 6.3. Koncepcje hybrydowe w ocenianiu szkolnym: w stronę kompromisowych rozwiązań praktycznych 253 6.4. Ocenianie jako uczenie się (assessment as learning): inspiracje konstruktywistyczne i rozwiązania systemowe 275 Bibliografia 282 Rozdział 7. Dydaktyczne koncepcje podręcznika, Monika Wiśniewska-Kin 289 7.1. Podręcznik w zmieniającej się szkole 289 7.2. Podręcznik jako przedmiot badań w dydaktyce 297 7.3. Modele podręcznika 298 7.4. Podręcznik pod lupą – poszukiwanie ukrytych znaczeń w podręczniku 301 7.5. Edukacja bez podręcznika (w paradygmacie transformatywnym/dydaktyce transformatywnej) 309 7.6. Podsumowanie 314 Bibliografia 315 Rozdział 8. E-podręcznik – cyfrowy następca tradycyjnego podręcznika?, Lidia Bielinis 319 8.1. Czym jest e-podręcznik? 319 8.2. E-podręcznik zorientowany obiektywistycznie 321 8.3. Zindywidualizowana postać e-podręcznika w paradygmatach interpretatywno-konstruktywistycznych 325 8.4. Szczególna postać e-podręcznika w paradygmatach transformatywnych 329 8.5. E-podręcznik – pytania o przyszłość 335 Bibliografia 338 Rozdział 9. Planowanie działalności edukacyjnej, Ewa Filipiak 341 9.1. Wprowadzenie: pojęcia i konteksty 341 9.2. Po co nauczycielom wiedza o planowaniu? 342 9.3. Planowanie jako proces podejmowania decyzji 343 9.4. Konspekt, scenariusz czy dokumentacja pedagogiczna 346 9.5. Planowanie w paradygmacie obiektywistycznym 357 9.6. Planowanie w paradygmacie interpretatywno-konstruktywistycznym 365 9.7. Planowanie w paradygmacie transformatywnym 380 9.8. Planowanie a strategia myślenia dydaktycznego 382 Bibliografia 386 Indeks nazwisk 391 O Autorkach 397
Tags from this library: No tags from this library for this title. Log in to add tags.
Star ratings
    Average rating: 0.0 (0 votes)
Holdings
Item type Current library Collection Call number Status Date due Barcode
Książki Książki Biblioteka Uczelniana
Główna C 37.091.3 (Browse shelf(Opens below)) Na miejscu 33981
Książki Książki Biblioteka Uczelniana
Główna 37.091.3 (Browse shelf(Opens below)) Available 33982

Bibliografie, netografie, wykazy aktów prawnych przy pracach. Indeks.

Wprowadzenie o tym, dlaczego i jak powstała ta książka. Porozmawiajmy raz jeszcze o paradygmatach VII Rozdział 1. Wiedza w szkole, Dorota Klus-Stańska 1 1.1. Dydaktyka metody versus dydaktyka wiedzy 3 1.2. Trzy podejścia do natury wiedzy i jej struktury – w poszukiwaniu metafor i definicji 20 1.3. Typologie wiedzy 30 Bibliografia 61 Rozdział 2. Nauczyciele. Sposoby bycia w świecie nauczania, Bogusława Dorota Gołębniak 67 2.1. Nauczanie osadzone w paradygmatach obiektywistycznych 68 2.2. Nauczanie w paradygmatach interpretatywno-konstruktywistycznych 75 2.3. Nauczanie transformatywne 93 Bibliografia 113 Rozdział 3. Przestrzeń i rzeczy jako środowisko uczenia się, Jolanta Kruk 121 3.1. Przestrzeń, środowisko i miejsca uczenia się 121 3.2. Paradygmaty dydaktyczne jako podstawa dla modeli organizowania przestrzeni uczenia się 125 3.3. Rzeczy uczące a zasada poglądowości. Środki dydaktyczne i „otwarte” przedmioty uczenia się 132 3.4. Szkoła i klasa jako przestrzeń uczenia się 135 3.5. Descholaryzacja i ruch open space z perspektywy transformatywnej 137 3.6. Rozszerzenie i usieciowienie środowiska uczenia się 141 3.7. Różnorodność oraz zmienność środowisk edukacyjnych i „nieoczywiste” miejsca edukacji 144 3.8. Podsumowanie 147 Bibliografia 148 Rozdział 4. Czas i dydaktyka, Maria Groenwald 151 4.1. Czas w dydaktykach obiektywistycznych 154 4.2. Czas w dydaktykach nieobiektywistycznych 164 4.3. Podsumowanie 174 Bibliografia 175 Rozdział 5. Komunikacja w szkole, Agnieszka Nowak-Łojewska 179 5.1. Teorie języka 181 5.2. Paradygmaty dydaktyki a komunikacja 187 5.3. Podsumowanie 208 Bibliografia 209 Rozdział 6. Ocenianie szkolne w granicach i na pograniczach paradygmatów, Grażyna Szyling 213 6.1. Ocenianie szkolne w paradygmatach obiektywistycznych 215 6.2. Ocenianie szkolne w paradygmatach nieobiektywistycznych 232 6.3. Koncepcje hybrydowe w ocenianiu szkolnym: w stronę kompromisowych rozwiązań praktycznych 253 6.4. Ocenianie jako uczenie się (assessment as learning): inspiracje konstruktywistyczne i rozwiązania systemowe 275 Bibliografia 282 Rozdział 7. Dydaktyczne koncepcje podręcznika, Monika Wiśniewska-Kin 289 7.1. Podręcznik w zmieniającej się szkole 289 7.2. Podręcznik jako przedmiot badań w dydaktyce 297 7.3. Modele podręcznika 298 7.4. Podręcznik pod lupą – poszukiwanie ukrytych znaczeń w podręczniku 301 7.5. Edukacja bez podręcznika (w paradygmacie transformatywnym/dydaktyce transformatywnej) 309 7.6. Podsumowanie 314 Bibliografia 315 Rozdział 8. E-podręcznik – cyfrowy następca tradycyjnego podręcznika?, Lidia Bielinis 319 8.1. Czym jest e-podręcznik? 319 8.2. E-podręcznik zorientowany obiektywistycznie 321 8.3. Zindywidualizowana postać e-podręcznika w paradygmatach interpretatywno-konstruktywistycznych 325 8.4. Szczególna postać e-podręcznika w paradygmatach transformatywnych 329 8.5. E-podręcznik – pytania o przyszłość 335 Bibliografia 338 Rozdział 9. Planowanie działalności edukacyjnej, Ewa Filipiak 341 9.1. Wprowadzenie: pojęcia i konteksty 341 9.2. Po co nauczycielom wiedza o planowaniu? 342 9.3. Planowanie jako proces podejmowania decyzji 343 9.4. Konspekt, scenariusz czy dokumentacja pedagogiczna 346 9.5. Planowanie w paradygmacie obiektywistycznym 357 9.6. Planowanie w paradygmacie interpretatywno-konstruktywistycznym 365 9.7. Planowanie w paradygmacie transformatywnym 380 9.8. Planowanie a strategia myślenia dydaktycznego 382 Bibliografia 386 Indeks nazwisk 391 O Autorkach 397

Książka dostępna także jako e-book.

Click on an image to view it in the image viewer

Local cover image

Powered by Koha